Online adverteren

Bij online adverteren betaald u voor advertentieruimte op online platformen. Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden en/of platformen kunt u zichtbaar zijn waar uw doelgroep zicht bevindt. Hiermee genereert u bezoeken van potentiële klanten naar uw website of webshop.

De mogelijkheden op het gebied van online adverteren zijn erg groot. De bekendste vorm zijn wellicht het adverteren in zoekmachines zoals Google en het adverteren op social media platformen zoals Facebook of LinkedIn. Over het adverteren op social media vindt u meer op deze pagina. Andere mogelijkheden waar u aan kunt denken zijn bijvoorbeeld Google Display Netwerk en Remarketing.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Google AdWords en Bing Ads zijn de bekendste voorbeelden van zoekmachine adverteren. U betaalt voor het vertonen van uw (tekstuele) advertentie boven en/of naast de gratis zoekresultaten. Hierdoor vallen deze advertenties meer op bij gebruikers en genereren ze veel bezoek. De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden en targeting. Als de zoekwoorden van een gebruiker voldoen aan de ingestelde zoekwoorden en ingestelde targeting, wordt de advertentie geactiveerd. Een voordeel van deze vorm van adverteren is dat de conversieratio doorgaans hoog is. Nadeel is dat voor zoekwoorden met veel concurrentie de kosten per klik behoorlijk hoog zullen zijn.

Overige mogelijkheden

Andere mogelijkheden waar we veel gebruik van maken zijn; Google Shopping, Google Display Newerk en Remarketing. Hierbij is het vaak ook mogelijk om visuele advertenties voor te schotelen aan de gebruikers. Dit spreekt vaak meer aan dan advertenties waarbij enkel tekst gebruikt kan worden.

Google Shopping wordt vooral ingezet door websites/webshops waarbij het gaat om het verkopen van producten. Als een gebruiker in Google zoekt op een specifiek product en dit product is opgenomen in uw productfeed, wordt het product inc. afbeelding getoond. Als de gerbuiker klikt op uw product, wordt deze rechtstreeks naar de betreffende pagina op uw website/webshop geleid.

Met Google Display Netwerk is het voor u mogelijk om uw visuele advertenties te tonen op een groot aantal aangesloten websites. Hierbij kunt u denken aan websites zoals YouTube, Nu.nl. Het grote voordeel is dat u kunt kiezen op welke websites of websites binnen een specifieke branche uw advertenties vertoond moeten worden.

Met behulp van remarketing brengt u uw bedrijf bij eerdere bezoekers van uw website opnieuw onder de aandacht. Dit gebeurt aan de hand van gericht tekst-, beeld- of videoadvertenties. Onderzoek wijst uit dat maximaal 2% van uw bezoekers actie onderneemt tijdens het eerste bezoek aan uw website. Door middel van remarketing blijft u onder de aandacht van deze potentiële klant en is de kans op een nieuw bezoek en de vereiste actie vele malen groter.